Week 2, start van de projecten - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Mariska Andel - WaarBenJij.nu Week 2, start van de projecten - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Mariska Andel - WaarBenJij.nu

Week 2, start van de projecten

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

15 Februari 2014 | Nederland, Leeuwarden

Het is de tweede week van de minor. Vorige week waren we op kamp naar Terschelling, waar o.a. de verschillende projectleiders bekend werden gemaakt en we ons moesten inschrijven voor een project.

Ik had me ingeschreven voor sollicitaties bij de volgende projecten: NDC Mediagroep, filmpjes maken voor een krantenbedrijf, Videonerds Productions (als een eigen bedrijfje functioneren, video's voor opdrachtgevers maken, met als doel winst maken), 3FM Chequebox ontwerpen en DB kiestra (handleiding voor een farmaceutisch bedrijf.

Maandag waren hier de sollicitatiegesprekken voor: Een kwartier om met de projectleider te bespreken wat je competenties en leerdoelen waren, wat je voor het project kon betekenen en wat het project voor jou kon betekenen.
De MDC mediagroep had ik eerst op nummer 1 staan, maar de projectleider en ik lagen elkaar niet echt, dus ik was de volgende dag aan het duimen dat ik bij de Videonerds zou komen.

Het duimen heeft gewerkt, ik ben nu dus een Videonerd :) Wacht even... nog een keer herhalen: Ik ben nu dus een Videonerd. Iets wat ik NOOIT had verwacht mezelf te noemen.

Mijn taak voor dit project: Regie en het maken van storyboards.
Spannend? Ja! Hard werken? Ja! Dinsdag waren we al gelijk de groep die het langste aan het doorvergaderen was, half 7 waren we klaar. Van de docenten kreeg ik nog een keer te horen dat het een behoorlijke dappere keuze was om bij de videonerds te gaan, dus ik ben benieuwd.
Ons team bestaat uit vijf mensen, normaal was dat altijd zes, maar door een tekort aan studenten moeten we het nu met een iemand minder doen. (Maar dit betekend ook dat we meer kunnen wisselen)

De Videonerds zitten niet als de meeste groepen in school, wij zitten in het Gameship. Ook al zo'n beangstigende naam :P Dit is helaas geen echt schip (Dat zou wel super gaaf zijn!!), maar is een grachtenpand vlak bij het station, met uitzicht op de Achmea toren, de hoogste toren van Leeuwarden 114,6 meter.
De inhoud van het gebouw is ook niet slecht. Wij zitten op zolder, met een overschot aan mac's (helaas wel oude versies) en delen deze met een groepje MBO studenten die als stage games maken. Verder hebben we een eigen keukentje en hebben we de hele wand en de trap volgehangen met posters en banners die van Tivolie (de bioscoop van Leeuwarden) gratis mochten meenemen.
Verder is in het gameship een studio voor life-opnames een kamer met een soort spaceshippanel voor editen en geluid mixen, een RED camera (de heilige graag onder camera's die 4k kan filmen (4k is 4x full HD en heeft hierdoor een enorm goede kwaliteit)) en nog een halfronde ruimte met een loopband en harnas waarin je echt videospellen kan spelen en je zelf het personage in de game bent. Ik heb deze nog niet gebruikt zien worden, er zijn er ook maar een paar van in Nederland (twee ofzo heb ik me laten vertellen) en wordt gebruikt voor revalidatie van militairen.
Tijdens de rondleiding werd ik dan ook een beetje overdonderd door nieuwe termen die me om de oren vlogen en de vele snoertjes, knopjes, computers enz.
Wanneer je dit soort spul in een gebouw hebt staan, hoort hier meestal ook een soort type mens bij. Namelijk de gene die goed zijn met computers en meestal ook jongens. Ik ben dan ook blij als ik af en toe een meisje in het gebouw tegenkom, ik voel me anders een beetje in de minderheid.
De werkdagen zijn van half 9 tot half 5. Dit voelt nog best lang. Tot nu toe crash ik wanneer ik thuiskom direct op bed en val ik gelijk in slaap.

Ik moet je zeggen, zo'n tijd omringt te worden met alleen maar jongens is toch nog wel een beetje wennen. Vooral wanneer het over games gaat of actiefilms of fancy camera dingen, mis ik nog een woordenboek.

Om toch een beetje mijn plek te claimen en meisjes invloeden in huis te brengen heb ik met Valentijnsdag roze cupcakes met hartjes gemaakt. Ook wil ik graag nog een keer een mooie eenhoorn ophangen. Iedereen weet hoe erg ik van eenhoorn en glitters en suikerzoete dingen hou? Niet zo veel dus, maar nu wil ik toch een beetje gaan importeren als 1: plagerij 2: tegenhanger van al die actie en horrorposters. Dus als iemand nog vreselijk lelijke roze glitterdingen heeft, ben ik daar heel blij mee XD

Behalve dat ik wat suikerspin toevoeg aan het geheel, heb ik ook mijn andere toevoegingen, zoals de regel: Roken? 10x opdrukken! Omdat mijn teamgenoten zoveel roken. Iets wat ze elke week met 10 x willen verhogen. (Zo zou je roken bijna gezond kunnen noemen).
Omdat het natuurlijk niet staat om mega armen te hebben, met daarom ielige beentjes, willen ze dit misschien gaan afwisselen met sit-ups of andere dingen.
Verder hebben we gisteren besloten om elke dag te starten met een kleine work-out. Zo voorkom ik dat ik als olifantje terugkom :P
En het is de perfecte manier om wakker te worden.

Behalve het starten van ons project heb ik deze week nog veel meer gedaan:

Google glass in de klas!
Woensdag hadden we een college, waarbij iemand iets over Google Glass ging vertellen en we deze ook hebben opgezet!! :D Het voelt eigenlijk veel logischer dan je denkt. Er verschijnt een schermpje rechtsboven in je gezichtsveld. Met tikjes en met je vinger sliden over de zijkant van de bril kan je door het menu scrollen en ook door je hooft te bewegen of door te zeggen: 'oké glass, take picture' kan je het ding besturen. heel makkelijk is het in het begin niet. Zo heb ik, net als een paar andere mensen per ongeluk een foto naar iemand verzonden ^^. Het is een leuk ding, maar zelf zou ik het niet direct aanschaffen. Daarvoor vind ik dat je te weinig privacy overhoud.

College 3D videoprojectie
Deze vrijdagochtend hadden we nog een uitzondering op de regel, we hadden namelijk in het gameship een college over 3D videoprojectie. Je weet wel, die projecties op gebouwen. En vervolgens een kort bezoek aan het Fries museum (dat viel me een beetje tegen, er was namelijk echt geen link met de projectie).


Taart bakken en Sushi eten:
Omdat het Spaanse meisje bijna weg gaat, had het Chinese meisje dinsdag taart gebakken. Ze had nog nooit taart gebakken, dus ik heb haar wat geholpen om een succesvol einde te kunnen garanderen.
Donderdag zijn we wezen Sushi eten met het huis. Onbeperkt Sushi, met stokjes eten. Iets wat ik nog nooit had gedaan en komende maanden ook niet meer ga doen. Het was heel lekker, maar wel echt heel veel en heel vet. We vertrokken dan ook stuk voor stuk met buikpijn. Maar het was wel heel gezellig en goed voor de teambuilding. Verder heeft iedereen me kunnen uitlachen om mijn stokjes eet kunsten. Thuis hebben we nog een heleboel eetstokjes liggen, dus komende week ga ik heel hard trainen met stokjes.
Na de Sushi zijn de Nederlandse jongen, het Spaanse meisje en ik nog even uit geweest naar de Karaokebar. Waar ik in het kader van: Doe vooral dingen die je doodeng vind, ook een liedje heb gezongen. Om half twee was ik thuis nog cupcakes gaan maken voor de volgende dag, dus die nacht had ik maar drie uur slaap...

Soapie thuis.
Ik heb een heel leuk huis waar ik in woon, met superleuke huisgenoten. Echt, ze zijn allemaal super aardig en leuk! Dus ik ben een gelukkeling wat dat betreft. Alleen soms lijkt het of ik in een soapje zit. Eentje die steeds ingewikkelder wordt. Zo vind mijn (Chinese) huisbaas/huisgenoot al eeuwen het Chinese meisje wat in huis woont leuk, maar zei heeft hem een hele tijd op afstand gehouden. Nu hebben ze wel een soort van iets, maar hij heeft ook iets met een ander meisje. Waardoor mijn huisgenootje jaloers werd en er ruzie ontstond, wat weer goed gemaakt werd. In ieder geval, wat vrij ingewikkeld is.
Nu wordt het nog leuker, omdat gister tijdens Valentijnsdag het Chinese meisje een enorm boeket kreeg, met vaas. (Na schatting kostte het zeker 30 euro) Maar dit kwam niet van de Chinese jongen, maar van een onbekende.... pam pam pam pam... Begin nooit iets met een huisgenoot en begin nooit iets met je huisbaas, oja en begin zeker niet iets met iemand die beide is ;)
Ik ben er helaas dit weekend niet om het vervolg te horen :P

Daarnaast hebben we nog het Spaanse meisje wat licht ontvlambaar is wat betreft jongens. En een soort knipperlichtrelatie heeft met mister muscle (zoals we hem noemen) maar tussendoor wel andere jongens heeft gedate... Donderdag leek het voorgoed niets te worden tussen haar en mr. muscle, maar met Valentijnsdag trof ik ze toch weer samen aan. Maar ze vertrekt binnenkort, dus dat is een beetje balen.

Tenslotte hebben we nog een huisgenoot over. Een Nederlandse jongen die, toen ik mijn roze rollers aan het schoonmaken was zei dat zijn dochtertje de kwast gelijk zou willen hebben. Die wilde namelijk alles wat roze is. Mijn huisgenoot van 27 heeft dus een dochtertje van 7.

Kamer verven:
(Ja ik heb mijn kamer geverfd, het plan was wit. Oorspronkelijk. Toen werd het rossig (ik heb echt twee dagen lang de stad door gefietst om verf te kopen, ik kon niet kiezen en wou goedkoop). Gelukkig had Iris me woensdag geholpen met verven, dus dat was super gezellig. En uiteindelijk hebben we er iets van kunnen maken, ook blijkt ze een bouwvakker als vader te hebben, dus dat was super handig! Toen we het wit op de muren smeerde, bleek het blauwig te zijn, een soort grijs blauw, niet de mooiste kleur. We zijn in een testbakje gaan mengen met de bordeauxrode mengkleur en dat werd roze... En toen hebben we besloten iets totaal anders te doen. Groen, mint groen, zoals het Arizona flesje wat ik bij me had. Ik had mini tubes normale verf bij me, dus die hebben we boven de verf uitgeknepen, wat uiteindelijk een mooie kleur opleverde. Dit was alleen genoeg voor 1 muur. Het kleine muurtje hebben we besmeurd met frambozenyoghurt roze. En de andere muur, waar nog verfgaten in zitten wil ik wit verven. Ik had verwacht nu wel zo'n beetje klaar te zijn, maar omdat ik steevast in slaap val wanneer ik thuiskom, kom ik er maar niet aan toe. Mijn kamer is dus nog steeds een soort van bouwput

Komende maandag wil ik wel echt het wit op de muur schilderen en de plinten verven. Omdat de dagen zo lang zijn, heeft Iris helaas geen tijd meer om me te helpen, ze moet elke dag heen en weer naar Almere.
Helaas zie ik de andere mensen van de minor, die niet in mijn projectgroep zitten, vanaf nu alleen op maandagochtend en hopelijk op vrijdagmiddag tijdens een borrel.

Vrijdagavond ging ik weer naar mijn ouders. Die nacht had ik vanwege de karaoke en de cupcakes maar 3 uur geslapen. En in de avond was het in totaal vier uur reizen, waardoor ik pas 11 uur thuis was. Dus dat is best lang... Ik ben dan ook zeker niet van plan elk weekend naar huis te gaan. Het eerste uur van de treinreis heb ik de tijd kunnen doden met een potje kaarten met een meisje wat naar Meppel moest, maar de rest van de tijd was het gewoon wachten en wensen weer in dh te zijn. Was ook heel leuk voor mijn ouders, een totaal gesloopt persoon thuis ontvangen.

Dit weekend is het een beetje bijkomen, wat dingetjes regelen, vrijwilligen bij Holland Dance Festival, wat inlezen voor volgende week en nog even naar het strand. Maandagochtend om zes uur neem ik weer de trein terug naar Leeuwarden voor de volgende spannende week :)











Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 13188

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 03 Februari 2014

het verre Friesland ;)

24 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: