Verwacht het onverwachte, hoe het begon - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Mariska Andel - WaarBenJij.nu Verwacht het onverwachte, hoe het begon - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Mariska Andel - WaarBenJij.nu

Verwacht het onverwachte, hoe het begon

Blijf op de hoogte en volg Mariska

04 Februari 2014 | Nederland, Leeuwarden

Lief thuisfront,

Ik neem u even terug naar een paar weken geleden. Het is één januari, de goede voornemens worden besproken. Vorig jaar had ik als goed voornemen op me zelf te gaan wonen. Die had ik er dit jaar maar af gehaald.

Nu, een maandje later, zit ik in mijn eigenste kamertje, met een uitzicht over Leeuwarden en de weilanden die er aan grenzen.
Maar voordat dit zover was leverde dit wel behoorlijk wat stress op.


De eerste paar weken van januari:
Tijdens de Kerstvakantie ben ik me een beetje gaan oriënteren op minors, mijn minor op de HHS had ik gestopt omdat het me toch niet trok. Ik zat sowieso een beetje te ruziën met m'n studie. Maandagmiddag na de vakantie nam ik het besluit: 'Ik stop met de studie. Ik kap er mee en zie wel wat er komt'. Die avond had ik nog even toevallig een gesprek met iemand en die zei: 'als je vast lijkt te zitten, moet je soms iets totaal anders doen'.
De studie opgeven was blijkbaar toch een beetje moeilijk voor me, want de dinsdagochtend zat ik weer aan mijn essay te werken. Om twaalf uur 's middags, nam ik een heel instinctief besluit.
Ik ging door met de studie en nu een minor Crossmedia doen in Leeuwarden. Leeuwarden?? ja, Leeuwarden. Crossmedia? ja, crossmedia. Of ik weet wat het is? Nee, maar het tekstje van de aankondigingwas zo slecht dat ik verder ging lezen en het me wel interessant leek. Het leek me wel aardig en ik mocht in principe mee doen. Okee, misschien had ik wat gelogen over de instapeisen (kennis van bepaalde programma's), maar dat zou wel komen toch? (A)

Wie denkt dat het met een druk op de knop bij kies op maat geregeld is, heeft het mis. Ik had twee weken de tijd om alle papieren rond te krijgen. Daar heb ik invulling aan gegeven door mensen met mailtjes te spammen, briefjes op de muren te plakken bij docenten 'aahhh dus jij bent degene van de briefjes?', wat telefoontjes te plegen en onzinnig duimen te draaien.

Nu bleef er nog een punt over, de kamer. Vanaf Den Haag is het ongeveer drie uur reizen naar Leeuwarden, dat doe je dus niet zomaar elke dag even heen en weer. Gelukkig last-minute iets gevonden. Een huisje aan de rand, met twee chinezen, een nederlander en een spaanse als huisgenoot. Best gezellig.
Ik had al eerder contact gehad met Ding. Ja leuk hè! zo heet hij XD We hebben gisteravond ook allemaal liedjes van youtube met 'lekker ding' afgespeeld. Want daar maakte z'n vrienden altijd grapjes mee en hij wilde ze nu wel eens echt horen.
Anyways.. mijn ouders brachten me weg voor de verhuizing. De kamer had ik vooralsnog alleen via skype gezien. We reden een gebiedje met flats binnen, hier moest het zijn. Het huis was 11-4. De vierde verdieping. Via de intercom werd de deur opengedaan. Nu was de vierde verdieping technisch gezien de elfde. Dus het begon met een flinke klim. (ja er was ook een lift, maar die had ik even niet gezien). Bezweet kwam ik boven aan. Daar zaten ze met z'n vijven wat te eten. Ding gaf me de sleutels en hielp me te wijzen waar ik mijn fiets kon zetten. Aangekomen bij de stalling, was mijn sleutel.... WEG! Ik had hem een minuut in mijn bezit en was hem nu al kwijt! Dat is best knap. Gelukkig vonden we hem vrij snel terug ergens op straat. Hierna hielpen mijn ouders en Ding mijn spullen naar boven te verslepen. Eenmaal in mijn nieuwe slaapkamer, werd ik me opeens bewust van mijn huisstofmijt allergie. Mijn ademen veranderde al vrij snel in het gevoel van door een rietje. Dat kon dus niet. Voordat ik echt mijn nieuwe huisgenoten leerde kennen, zijn mijn ouders en ik begonnen met een enorme schoonmaak. Eerste indrukken zijn zo niet mijn ding..
..afin, de kamer is schoon en vannacht heb ik gelukkig wel kunnen slapen.

Gister en vandaag waren de introductiedagen voor de minor en de pitches van de opdrachtgevers. Het schoolsysteem is best anders dan ik gewend ben. In plaats van lessen volgen is het alles zelf uitzoeken in een projectruimte. Verder heb ik het onmogelijke mogelijk gemaakt, door de eerste dag verkeerd te rijden naar de NHL, de hogeschool. Ik had de afstanden verkeerd ingeschat, en was elke keer veel te ver doorgefietst. Maar het is zo dichtbij! Nu kan in 15 minuten van mijn bed in het klaslokaal terechtkomen, dus dat is vrij ideaal :)

Nog een paar dingen die wel grappig zijn:
bij de NHL hebben ze vlak voor de ingang een blok waar je NIET mag roken, dat is waar alle rokers zich verzamelen.
Vandaag heb ik een Friessprekende in het wild gespot! In de winkel:) Dat is best zeldzaam. Ik heb tot nu toe meer Aziaten dan friezen gezien.

oja.. en m'n laptop doet heel naar af en toe.. Dat is niet grappig, maar wel vervelend.
En ik woon langs een riviertje, dat is wel leuk. Vanochtend wezen hardlopen en je kan best een leuk stukje lopen door het groen :)


Dat was het, later meer!

Liefs,
Mariska






  • 11 Februari 2014 - 13:41

    Oma:

    Sorry, dit is de 2-e keer. Ik had er nog niets bijgeschreven.

    Lucie stuurde me je log-adres door.
    Leuk het te lezen. natuurlijk was het een en ander me bekend, maar omdat ik vrijdag niet alles heb verstaan, was er ook nieuws bij.

    Ik blijf je graag volgen!
    Houd je goed!
    Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 13209

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 03 Februari 2014

het verre Friesland ;)

24 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: