Sinterklaas en Julefrokost - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Mariska Andel - WaarBenJij.nu Sinterklaas en Julefrokost - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Mariska Andel - WaarBenJij.nu

Sinterklaas en Julefrokost

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

09 December 2012 | Denemarken, Odense

Afgelopen week was een van de beste weken!!!

De afronding van het semester, dit betekend veel projecten afronden, maar nog belangrijker heel veel gezelligheid!

Maandag prestenaties van individu en society. Een inovatief idee voor een instelling voor Odense. In het geval van onze projectgroep een gezonde naschoolse activiteitencentrum. Inclusief een groentetuin en samenwerking met sportschool.
Hierna een filmpje opgenomen voor ons andere project dkk over emoties en tieners. In dit filmpje was mijn make- up vrij heftig.. dat was ik vergeten, dus toen ik door het centrum fietste keken mensen me een beetje raar aan. Uiteindelijk bij Mariska en Ankie naar binnen gevlucht en daar sinterklaasversieringen gemaakt voor woensdag. En om zes uur naar het monday cafe :)

Dinsdag de rest van de presentaties van I en S en tot half zeven op school gebleven om de sinterklaasversieren te maken. Een schoorsteen en een slingers en platen. Zo leuk dat bijna alle nederlanders zoveel ervoor deden.

Woensdag: De dag van sinterklaas, een geweldige avond!
Ik had een gedicht voor Dorthe en Elise gemaakt en samen met een paar kleine cadeautjes in de schoen gestopt, waren ze erg blij mee. Een goed begin van de dag.
Eerst school aan dkk werken (het creative vak) en hierna op school gebleven tot 11 uur. We hadden een klaslokaal gereserveerd. Maar alles was eingelijk open!!
Wat me nog nooit was opgevallen is dat het gewoon open is voor studenten. Er zit een alarm op, maar als je je collegakaart ervoor houdt gaat de deur open. Je kan dan bijna overal komen en vrij alle knutselspullen gebruiken! Dus vanaf half zes was de school van ons. (vanaf 4 uur is het al bijna helemaal verlaten). Ik was in de kantine gebleven om nog wat af te ronden en was vrij verbaasd toen ik Mariska en Elise buiten in de kou zag staan. Ze konden er niet in omdat ze geen collegekaart mee hadden.
Zo snel mogelijk alles versierd en de nederlandse sinterklaas snoeperijen uitgestald. Ankie had een zwartepietenpak uit Nederland, dus die was een echte piet. En een briljante piet ook!!

Om zeven uur kwamen de rest van de studenten. Allemaal met drie cadeautjes voor het dobbelspel. Toen iedereen er was, gingen we sinterklaasliedjes zingen. Plots werd er keihard op de deur geramd en kwam piet binnen. Een hartverzakking voor toch zeker 6 studenten. Ankie was geen lieve piet, ze had een roe die ze graag gebruikte ook. Maar grappig was ze wel. Een voor een riep ze mensen naar het midden, die ze een gedicht voorlas en even te kijk zette. Een half uur lang lag iedereen dubbel:) Haar grappen waren grof, maar nooit te.
Hierna gingen we dobbelen, een groot succes. Elise en Mariska hadden kaartjes gemaakt, wat het extra leuk maakte. Kaartjes zoals: geef een cadeautje aan een van de Mariska s, mensen moeten alle cadeautejs die je kunt eten aan jou geven of piet heeft twintig seconden om de cadeautjes te verwisselen.
Toen we bijna klaar waren kwam de nachtwaker binnen om ons er uit te schoppen. Met 30 mensen was het gelukkig snel opgeruimd en hierna gingen we met piet naar Rasmusrask:)

Donderdag was leuk, voor onze presentatie met dkk wilden we ook iets met blacklight doen. Ik had iets uitgedacht, en dat werkte :) Mhouhaha we waren weer iets verder. Zeker de helft van de klas ging uit, maar mijn bed was ook wel fijn.

Vrijdag was bijna iedereen super moe. Ik was niet uitgeweest, maar deed kwa gedrag lekker met de hang-over mensen.
Ik zag er blijkbaar er ook niet te wakker uit want de docent bleef maar herhalen dat ik er zo moe uitzag, " en bedankt :( "
We gingen de presentaties van iedereen bekijken, zodat we konden bedenken hoe we het voor dinsdag aan elkaar konden plakken. Ons stuk is zelfs nu nog niet helemaal af. (we hebben het onszelf een beetje moeilijk gemaakt: drie filmpjes, waaronder een gewoon filmpje, eentje met stopmotion en een muziekvideo. Verder nog een blacklight scene en twee gedichten en een rap.). Mensen hadden hele leuke dingen gemaakt, dus ik denk dat de voorstelling dinsdag leuk wordt.
Om elf uur was er een verrassing, alle docenten hadden zich verkleed als kerstengel. Eenje met kaarsen op zijn hooft en gingen kerstliedjes zingen :). alle studenten waren uitgenodigd, dus er waren ook nog een stukk als 50 studenten die bij deze afsluiting waren. De deense speeches waren niet zo goed te volgen, maar verder was het erg grappig.
December is hier een totale feestmaand. Dus elke week is er wel een feest met kerstthema.
Tot vijf uur op school gebleven om in de kantine te werken. We hebben een fridaycafee in school, (grappig toch een cafee in school) dus onder hoorde ik de muziek. Klonk leuk en ik werd uitgenodigd om te komen door een meisje gewikkeld in fluorroze en een kroontje op waar princess op geschreven was. Anders was ik graag gegaan, maar ik had een afspraak met mijn kussen.
Om half elf zouden we uitgaan, A of LA bar was niet duidelijk. LA is voor 20 plus, dat betekend dus dat ik iemands anders id moet gebruiken. Ik was te laat, dus iemand heeft 15 minuten in de sneeuw gewacht en toen vertrokken. Ik was alleen naar A bar vertrokken in de verwachting daar toch zeker 6 mensen tegen te komen, maar niemand die ik kende...
dus... Ik was dus alleen gebleven, best dapper van mezelf
gelukkig was er een meisje waar ik in gesprek mee raakte. Haar vrienden werden toch alleen maar dronken, dus ze was blij met een nuchter persoon te kunnen praten. Verder is een goede uitvindiing: warme chocolademelk met softijs!! Het was een geslaagde avond:)
Ik ben een van die nerds die het leuk vind om midden in de nacht politiek te bespreken en over andere landen te horen, dus uiteindelijk was het 6 uur.

Zaterdag om elf uur wakker geworden door het zonnetje:) sneeuw lag er nog steeds en allemaal berichten over een sneeuwstorm die die nacht zou komen.
Om 4 uur hadden we een Julefrokost met onze klas. De Deense studenten hadden twee dagen in de keuken gestaan en enorm veel eten gemaakt. Zes gangen!! met veel vis en vlees.
Het idee is dat je veel eet, zoveel dat je echt niet meer kan, en dan toch nog meer eet!! Deense mensen stouwen, elk jaar gaan er mensen met kerst naar het ziekenhuis omdat ze te veel gegeten hebben en leeggepompt moeten worden. Maar het eten was heel lekker, de recepten ga ik nog krijgen, en heel gezellig zonder dat iemand naar het ziekenhuis hoefte. Verder kan je Julefrokost de hele winter door houden.
Het eten bestond uit brood met garnalen zure haring sla eieren wat vlees dingen, gesuikerde aardappels, gebakken vis en als desert rijstpudding met kersensaus en amandelen. Dit toetje heeft iets speciaals: Degene die de hele noot heeft, wint de prijs. Gill die eigenlijk uit Ierland kwam had de pudding gemaakt en het was geweldig! Volgend jaar kerst maak ik dat ook:).
Ook hier gingen we weer dobbelen, iets andere regels, maar ook leuk. Maar waar bij sinterklaas geen alcohol was, werd hier alles door elkaar gedronken, wijn, bier en shots. Het woord Skal is bijna nooit zo vaak genoemd. Maar naar dronken was niemand.
Verder zijn er in de winter hele lekkere hapjes een soort kleine oliebollen met poedersuiker en jam.
De sfeer was heel gezellig, 30 mensen in een woonkamer kan best :) We hadden onze eigen party gehouden, muziek aan en raar dansen.
Ja, een hele leuke klas!! Verder waren er een paar vrienden van Florencia er ook en kwam ook de vader van Sabine langs. Hij is echt heel betrokken met de klas. Hij kwam met een bak met handschoenen die hij van zijn werk over had, dus nu loopt de halve klas met heerlijk dikke rode handschoenen:)
Van de sneeuwstorm was niet echt veel te merken, toen ik naar huis fietste sneeuwde het een beetje, maar niet echt veel.

Zondag: Om HALF EEN werd ik wakker om te bedenken dat al weg had moeten zijn naar het meer. Zoiezo half 1!! dit gaat geen gewoonte worden. Gelukkig werd ik gebeld waar ik was, en was het okee als ik er binnen een uur was. Het was een kwikstart, uit bed gerend spullen gepakt, wat kleding aangedaan en op de fiets gespronge. Ik was eerst bijna mijn broek vergeten.. haha. Met zeker tien lagen kleding kon ik het niet koud krijgen:). De sneeuwstorm heeft toch zeker voor vijf centimeter meer sneeuw gezorgd:P Wat de denen erg goed doen is de stoep en straat sneeuwvrij houden. De vader van Sabine vertelde dat als je valt omdat er iets niet sneeuwvrij was, krijgt diegene een boete, dus schoonhouden doet iedereen.
Er was nog een best grote groep die meeging naar het meer. Antonio, Zsofia, Sara, Efraim, twee vrienden van Florencia, Lucia, Katherina, Joanna, Sabine, haar broer en haar vader.
Het meer was net een sprookjes! Super mooi! er lag best veel sneeuw ik denk 20 cm dus dat was veel sneeuwbalgevechten terwijl we om het meer heen liepen. In het bos werden ook kerstbomen verkocht, mensen van Odense komen daar heen om hun boom te kopen. Na afloop in een hutje een lekkere kop warme chocolademelk gedronken en weer van die bolletjes gegeten waar ik even de naam van vergeten ben. Toen we opgewarmd waren gingen we SLEEEN:D We hadden drie sleeen mee en er was een heuvel waar we vanaf konden:) Een echte heuvel!!
Met een noodvaart twee keer naar benenden geraced. Mijn talent blijkt spektaculaar te vallen. Dus half rollend ging ik naar beneden, het was GEWELDIG!!!

DEZE AFGELOPEN WEEK WAS GEWELDIG! Zo raar, nog maar 1 week over:(
Morgen en overmorgen is het werken aan de presentatie van DKK, de leuke creative dingen. Morgen ben ik vrijwilliger bij het kerstcafee, dus ik ben benieuwd:)
Dinsdagavond is de voorstelling voor publiek. Alle docenten en andere mensen die het leuk vinden.
Woensdag is het de laatste dag voor Ankie:( uit eten als afscheid en haar uitzwaaien. En de rest van de dagen zeg ik nog niet, want daar wil ik nog even niet aan denken.

Het zijn hier zulke leuke mensen de laatste weekk was geweldig en komende week wordt dat ook!! Het had nog best een weekje langer mogen duren:)
Kan je na gaan, deze 35 mensen heb ik bijna elke dag gezien en zoveel mee beleeft. Maar nu nog geen tijd treuren om afscheid, eerst nog een week genieten:)
En dan volgende week mijn ouders die komen, kan ik lekker gidsje spelen en de beste dingen laten zien:)







Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Odense

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 December 2012

see you later alligator met krokodillentranen

09 December 2012

Sinterklaas en Julefrokost

04 December 2012

Kopenhagen

18 November 2012

Bezoek van Miranda :)

18 November 2012

Familiebezoek
Mariska

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 13197

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 03 Februari 2014

het verre Friesland ;)

24 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: